TEKNIK POSTING MUDAH DI FACEBOOK
By Mart Min 6/12/13 12:41AM
By Mart Min 6/12/13 12:41AM
1.
1. Bilakah masa terbaik untuk posting ? Diharapkan setiap posting tentang produk Shaklee dapat membantu rakan-rakan yang bermasalah kesihatan. Terdapat dua pandangan dimana ada yang cenderung mencadangkan posting dilakukan pada “off-peak hours” dan hari minggu. Manakala ada juga yang mencadangkan ia dilakukan semasa “peak hour”. Kedua-dua pendapat ini ada kebenaran masing-masing diatas bagi mendapatkan interaksi yang tinggi. Namun suka saya merumuskan bahawa masa terbaik untuk posting dengan kesan yang terbaik adalah diantara pukul 7.30 pagi sehingga 10.00 pagi, 1.00 tengahari sehingga 2 tengahari, 5.00 petang sehingga 7.00 petang dan 8.00 malam sehingga 11.00 malam.
1. Bilakah masa terbaik untuk posting ? Diharapkan setiap posting tentang produk Shaklee dapat membantu rakan-rakan yang bermasalah kesihatan. Terdapat dua pandangan dimana ada yang cenderung mencadangkan posting dilakukan pada “off-peak hours” dan hari minggu. Manakala ada juga yang mencadangkan ia dilakukan semasa “peak hour”. Kedua-dua pendapat ini ada kebenaran masing-masing diatas bagi mendapatkan interaksi yang tinggi. Namun suka saya merumuskan bahawa masa terbaik untuk posting dengan kesan yang terbaik adalah diantara pukul 7.30 pagi sehingga 10.00 pagi, 1.00 tengahari sehingga 2 tengahari, 5.00 petang sehingga 7.00 petang dan 8.00 malam sehingga 11.00 malam.
2. Berapa kali harus anda buat
posting dalam sehari? Pastikan
anda kongsi tentang produk Shaklee kerap kali. Mungkin diantara 6-8
posting. Namu harus diingat, anda juga perlu memberi ruang atau tarikan
supaya orang suka membaca posting dari anda. Selain review tentang produk Shaklee,
cuba selang selikan dengan kata-kata nasihat dan tips-tips menarik yang
berkaitan bidang bisnes anda. Tujuan posting adalah supaya orang tertarik
dengan page anda dan mahu mereka setia denang anda. Posting sampai orang
menyampah kerana terpaksa baca posting anda yang menarik. Itulah yang
terbaik.
3. 3. Apakah
kandungan posting bagi meninggikan interaksi?
Setakat ini, gambar memberi interaksi paling tinggi disebabkan oleh ianya
visual, senang difahami dan mengandungi emosi. Content yang seterusnya adalah
video, music dan links ke site lain. Oleh itu, pastikan posting produk Shaklee
anda disertakan dengan gambar, video atau link yang menarik.
4. Adakah
patut anda memintak orang “Like/ Comment” posting anda? Sudah pasti. Dengan meminta
orang “Like”, ia menaikkan tahap interaksi kepada 216% . Kajian yang
dijalankan oleh Momentus Media ke atas 49,266
Page posting, hanya 1.3% yang meletakkan call to action “Like/Comment”
pada setiap posting. Tidak dapat dinafikan lagi bahawa produk Shaklee amat
popular oleh keberkesanannya.
5. Berapa
panjang posting yang harus anda tulis? Mengikut kajian, panjang atau pendik posting
itu tidak menjadi masalah. Namun, oleh kerana terlalu ramai yang membuat
posting pendik (kurang dari 140 huruf), maka usdah pasti posting yang
panjang akan diberi lebih perhatian. Terdapat banyak rujukan mengenai
produk Shaklee di Facebook group, Google atau melalui leader anda.
6. Berapa
lama tempoh posting anda berada dalam Newsfeed? 9 jam.
Bagi maklumat lanjut mengenai servis &
produk di Vitamin SihatCantik, sila
PM atau SMS 019 3949873
Layari http://vitamin-sihatcantik.blogspot.com atau
http://www.facebook.com/myvitaminsihatcantik
Sila "LIKE" , "COMMENT" & SHARE artikal ini.
0 comments:
Post a Comment